Ontdek wat wij voor u kunnen betekenen

Mededelingen / Informatie​

Voor de huurders van de Leeuw van Putten.

Jaaroverzicht 2023.

Terugkijkend op het afgelopen jaar schieten mij een aantal trefwoorden te binnen om dit jaar te beschrijven: Nat, Oekraïne, Zorg en Onbetaalbaar. En dat laatste niet in de goede zin des woords.

We hebben er niet echt om kunnen lachten. Zelfs de overheid moest, in de tijd dat ze aanwezig waren, een plafond creëren om ons te beschermen tegen energielasten van ongekende grootte.

Zulke plafonds maken ze niet meer. Daarom is het ook weg. We zijn nu weer gewoon aan onze slimme meters overgeleverd. Gelukkig is het Noodfonds Energie nog bereikbaar vanaf Januari 2024.

Mochten de energierekeningen echt de pan uit vliegen en u  niet meer inkomen heeft dan 130% van het minimumloon, dan mag u een beroep op hen doen.

Onze bouwkundige en technische vice- voorzitter Henk van Gurp bleef helaas ernstig ziek en kon geen uitvoering geven aan zijn taken. We wensen hem, en zijn echtgenote, heel veel sterkte!

Ondanks een ingediende petitie om de huurverhoging per 01 juli 2023 op 0% te houden was dat in de praktijk niet uit te voeren door gestegen kosten van reparaties en materiaal. Er moest ook nog betaald onderhoud gepleegd worden. We hebben het op een rustige 2,5% kunnen houden.

Positieve punten? Jazeker. Dankzij een voltallige bezetting van onze Huurdersvereniging LvP hebben we een heleboel huurders kunnen helpen met problemen. Ons overleg met de verhuurder kan soms uitermate goed uitwerken en ook kosten besparen. Ook zijn wij betrokken geweest bij een wisseling binnen de Raad van Commissarissen, waarvan er twee namens de huurders in die raad zitten.

Het was een jaar om niet te vergeten, wat we voor ons humeur beter wel kunnen doen. Vooruitlopend op dit jaar 2024 reken ik erop dat ook dit niet gemakkelijk wordt. Er staan weer flink wat activiteiten op het programma qua renovatie en aanpassingen. Daarnaast reken ik op een hogere huurverhoging dan het afgelopen jaar. De inflatie, kostenverhoging door duurder materiaal en hogere lonen liggen hieraan ten grondslag. Maar we houden moed! En u mag altijd een beroep op ons doen. Voor hulp, voor informatie of een praatje met een kop koffie. We zijn er voor U!

Ik wens u allen een voorspoedig en meevallend jaar toe!

Hans Westerhof

voorzitter

Wij hopen veel van u te zien op de algemene ledenvergadering op 04 Maart 2024.

De locatie is Wijkcentrum De Akkerhof

inloop  19.00 uur start  19.30 uur

*****************************************************************************

Beantwoording Kamervragen over opkrikken huurprijs door onjuiste energie-index
Minister Blok (Wonen en Rijksdienst) beantwoordt vragen van het Kamerlid Bashir (SP) over het opkrikken van de huurprijs door gesjoemel met de energie-index.
Download ‘Beantwoording Kamervragen over opkrikken huurprijs door onjuiste energie-index’
PDF document | 3 pagina’s | 81 kB
Kamerstuk: Kamervragen | 20-04-2016
Hoe tel ik de punten van mijn zelfstandige huurwoning?
Zelfstandige huurwoningen krijgen punten voor de oppervlakte van de woning, het aantal verwarmde ruimtes en bijvoorbeeld de afwerking van keuken of badkamer. Maar ook voor de WOZ-waarde. Het aantal punten van een huurwoning bepaalt de maximale huur van de woning. Hoe meer punten, hoe hoger de huur mag zijn. Dit puntenstelsel geldt voor zelfstandige huurwoningen.
Download ‘Hoe tel ik de punten van mijn zelfstandige huurwoning?’
PDF document | 3 pagina’s | 176 kB
Brochure | 11-10-2016
Adempauze bij uitzichtloze schulden
Mensen met uitzichtloze schulden kunnen binnenkort een ‘afkoelingsperiode’ van zes maanden krijgen waarin ze even geen afbetalingen hoeven te doen.
Huurders vrije sector moeten verhuizen
Huurders in de vrije sector kunnen of willen de torenhoge huren niet meer opbrengen en moeten verhuizen. Huurdersorganisaties slaan alarm over betaalbaarheid in de commerciële huursector.
Internetconsultatie over stimulering middenhuursegment via bestemmingsplannen
Het ontwerp van de wijziging van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is vandaag gepubliceerd. Via internetconsultatie.nl kan iedereen kennis nemen van de voorgenomen wijziging en desgewenst reageren. De consultatie loopt tot en met 2 december 2016.
Wetsvoorstel: meer betaalbare huurwoningen in sociale en vrije sector
Woningbouwcorporaties krijgen een korting op de verhuurderheffing als zij goedkope sociale huurwoningen bijbouwen. Ook worden de regels eenvoudiger als corporaties hun duurdere huizen verkopen aan beleggers. Het gaat om sociale huurwoningen die gezien hun maximale huurprijs ook in de vrije sector verhuurd kunnen worden. Voorwaarde is dat de corporatie voor elke verkochte duurdere sociale huurwoning een nieuwe goedkope sociale huurwoning terug bouwt.
Energieprestatievergoeding voor nul-op-de-meter woning
Verhuurders die hun woningen tot een (bijna) nul-op-de-meter woning renoveren, mogen vanaf 1 september een energieprestatievergoeding van hun huurders vragen. Bij zo’n woning worden energiebesparende maatregelen gecombineerd met energieopwekkende voorzieningen, zoals zonnepanelen, zonneboilers of warmtepompen. Via de energieprestatievergoeding kan de verhuurder de forse investeringen in de huurwoning terugverdienen. Over de hoogte van de vergoeding moeten de verhuurder en de huurder het eens worden.

————————————————————————————————————————————————-

informatieblad

Acht essentiële tips om schimmel in de douche/badkamer te voorkomen,

Iedereen heeft wel eens last van schimmels in de douche/badkamer. Een raam openzetten is vaak niet genoeg. En wat als je douche/badkamer helemaal geen raam heeft? De Huurdersvereniging-lvp zette een aantal tips voor schimmel bestrijding op een rij.

Tip 1: goed ventileren

Woningen worden vandaag de dag steeds beter geïsoleerd. Dat is fijn voor het vasthouden van warmte in de winter, maar het zorgt er ook voor dat het steeds belangrijker wordt dat er goed geventileerd wordt. Vooral bij het nemen van een douche stijgt de vochtigheidsgraad in de douche/badkamer snel.

Om het begin van schimmelvorming  te voorkomen, moet dit vocht zo snel mogelijk worden afgevoerd. Op een vlak oppervlak, zoals de tegels of spiegel, zal je het vocht als condens zien blijven staan. Bij poreus materiaal, zoals een geverfde muur, trekt het vocht er echter in. Een raam openzetten  helpt, maar een ventilatierooster werkt ook prima. Maak deze voor een goede luchtdoorstroming wel regelmatig schoon. “Schimmels voelen zich nou eenmaal thuis in een warme, vochtige en slecht geventileerde omgeving.´´

Tip 2: meet de luchtvochtigheidsgraad

Schimmel is niet alleen onprettig om te zien, ook voor je gezondheid kan het kwalijke gevolgen hebben. Mensen met astma kunnen er erge last van krijgen, onder andere hoofdpijn en misselijkheid. Langdurige blootstelling aan schimmelsporen kan daarnaast ook leiden tot de ontwikkeling van gevoeligheid ervoor. Hoe herken je een te vochtige douche/badkamer? Het handigst is door de luchtvochtigheidsgraad te meten met een hygrometer. Deze is al vanaf 20 euro te koop. Hiermee signaleer je bovendien tijdig dat de douche/badkamer te vochtig is en hoef je niet af te gaan op een vieze, muffe lucht of zelf schimmelvlekken. Dan ben je namelijk te laat.

Tip 3: neem de vochtige wanden af

Voorkomen is beter dan genezen. Jezelf simpele handelingen aanleren scheelt al een hoop. ´´Neem de vochtige wanden van de douche/badkamer na gebruik af met een trekker of handdoek. Dan loopt het snel weg via het afvoerputje, in plaats van dat het zich verspreidt als vochtige lucht

Tip 4: zet het raam niet meteen open in de winter

Klopt het dat je in de winter juist niet het raam moet openzetten? ´´Daar zit zeker een kern van waarheid in. Kou zorgt ervoor dat waterdamp sneller condenseert. Wat je allerbest kunt doen is de verwarming van tevoren aanzetten . de opgewarmde muren voorkomen extra condens, waardoor er weer minder schimmelplekken ontstaan. Laat de douche/badkamerdeur openstaan en zodra het niet meer warm aanvoelt in de douche/badkamer kun je als een raampje openzetten.

Tip5: zet de douche/badkamerdeur niet direct open

Als de omringende ruimtes niet groot zijn, of slecht geventileerd, is het overigens aan te raden je douche/badkamerdeur juist niet direct open te laten. ´´Het vocht wordt dan namelijk daar naartoe afgevoerd. Voor je het weet ontstaat in je douche/badkamer schimmel, maar ergens anders.´´ het is ook de reden dat je je beter in de douche/badkamer, kunt afdrogen dan in je slaapkamer.

Tip 6: laat beschadigde voegen en/of kit randen herstellen

Ook belangrijk is het dat er geen beschadigde voegen, kit randen of tegels in je douche/badkamer aanwezig zijn. geeft de klacht dan door aan de woningstichting De Leeuw van Putten. (Technisch Beheer 0181 – 601 330 maandag t/m vrijdag 8.30 – 16.30 uur)

Tip 7: gebruik een oplossing van zes gram soda of antischimmelverf

Ga je zelf aan de slag met het verwijderen van schimmel? Trek altijd een paar handschoenen aan en een gezichtsmasker dat je beschermt tegen de schadelijke sporen. Voordat je je wendt tot een milieuonvriendelijk reinigingsmiddel of bleek, kun je eerst kijken of je vlekken weg krijgt met een oplossing van zes gram soda op een liter warm water. Dep met een spons op plekken en laat dit opdrogen, om te zien of ze verdwijnen. Hoe poreuzer het materiaal, hoe moeilijker schimmel te verwijderen is. Schilder het oppervlak na reiniging eventueel over met anti-schimmelverf om nieuwe vorming te voorkomen. Let er alleen wel op dat je ook hierna goed blijft ventileren, anders komt het op den duur weer terug.

Tip 8: een wasmachine in de badkamer zorgt voor extra vocht in de lucht

Let extra goed op de eventuele vorming van schimmel als je ook een wasmachine en –droger in je douche/badkamer hebt staan. In dat geval komt er ook veel extra vocht in de lucht terecht, maar het is minder merkbaar dan na bijvoorbeeld een lange, warme douche.

*******************************************************************************************

Koolmonoxide een echte sluipmoordenaar : ( Bron Brandweer )

De laatste periode zijn er opvallend veel meldingen van (bijna-)ongevallen met koolmonoxidevergiftiging. Zo’n vergiftiging kan iedereen overkomen. Toch is minder bekend dat bijna de helft van de ongevallen plaatsvindt met een moderne cv-installatie. Daarom is Brandweer Nederland gestart met de campagne ‘Stop CO-vergiftiging’. Samen met de Nederlandse Brandwonden Stichting, de 25 brandweerregio’s en de GGD roepen de campagne de bewoners op om de volgende acties thuis uit te voeren: ventileren, controleren en alarmeren.

,,Vijf jaar geleden had ik na het slapen na een nachtdienst last van duizelingen en lichte hoofdpijn. Buitenshuis ging het beter’’, zegt Johan van Wel, in het dagelijks leven vrijwillig brandweerman.  ,,Na het ‘voorslapen’ voor de volgende nachtdienst voelde ik me weer niet zo geweldig fit, maar ik ben toch gaan werken. Toen ik de volgende ochtend fit thuiskwam was mijn vrouw duizelig en draaierig. Uiteindelijk bleek het een koolmonoxidevergiftiging te zijn door een fout van de installateur bij het installeren van de cv-ketel. De pijp sloot niet goed aan op de cv ketel. Deze was de storm een dag eerder van de pijp los komen te zitten.”

Vage griepklachten door CO-vergiftiging worden niet herkend
Blootstelling aan een té hoge concentratie koolmonoxide (CO) kan tot CO-vergiftiging leiden. Dat voelt in eerste instantie als een beginnend griepje: je krijgt hoofdpijn, wordt misselijk, moet overgeven en bent moe. Ook verwardheid kan optreden. Verdere blootstelling aan het gas kan bewusteloosheid, blijvende hersenschade of zelfs de dood tot gevolg hebben.

De vage griepklachten van Johan van Wel staan niet op zich. Hilda Raasing van Brandweer Nederland: ,,De symptomen van koolmonoxidevergiftiging worden echter vaak niet herkend, waardoor een juiste diagnose uitblijft. Dan kan verregaande consequenties hebben.”

Ventileren, controleren, alarmeren
Omdat je koolmonoxide niet ruikt, proeft of ziet kan een koolmonoxidemelder levens redden. Zo word je tijdig gealarmeerd voordat je het bewustzijn verliest. In Nederland heeft circa 18% een CO-melder in de woning geplaatst. ,,Ongevallen met koolmonoxide kun je écht voorkomen’’, volgens Hilda Raasing. ,,Koolmonoxide is levensgevaarlijk. Het is daarom van belang om de gevaren van koolmonoxide onder de aandacht te brengen én vooral praktische adviezen te geven. Zo kunnen mensen zelf actie ondernemen: Ventileer je huis continu. Controleer jouw verbrandingstoestellen regelmatig en hang een CO-melder op.’’

Test jezelf
Voor deze campagne is een speciale online test ontwikkeld. Het doel van deze test is om de kennis van mensen over symptomen van koolmonoxide te vergroten. Je leert hoe je een CO-vergiftiging kunt herkennen en voorkomen en wat je moet doen bij een CO-vergiftiging. Bij het invullen van zeven vragen krijg je direct te zien of je antwoord goed of fout is met bijbehorende tips en adviezen. Via sociale media-kanalen brengen zowel Brandweer Nederland als de Nederlandse Brandwonden Stichting in de campagneweken de test breed onder de aandacht. Verder is er de mogelijkheid een CO-melder met een speciale campagnekorting te kopen.

Plaatsingsadvies
Sinds afgelopen najaar is er een wetenschappelijk onderbouwd plaatsingsadvies voor CO-melders. De conclusies van het onderzoek geven eindelijk duidelijkheid over de juiste plek om een CO-melder te plaatsen. Dit advies en alle campagne informatie vind je hier: www.brandweer.nl/koolmonoxide.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Huurders duurder uit door afbouwen huurtoeslag.

Huurders krijgen de komende jaren tientallen euro’s minder huurtoeslag dan waarop ze rekenden. Dat komt doordat het deel van de huur dat ze zelf moeten betalen, gaat meestijgen met de huurprijs, heeft de Woonbond berekend.

Nu is het zelf te betalen deel, de zogeheten basishuur, nog gekoppeld aan de bijstand, maar het kabinet gaat dat veranderen. Dat kost de gemiddelde ontvanger van huurtoeslag in 2019 jaarlijks gemiddeld 24 euro en 94 euro in 2022. De maatregel scheelt de schatkist aan het eind van de kabinetsperiode 138 miljoen euro.

‘Gevolgen van deze maatregel schandalig’

De Woonbond noemt de gevolgen van de maatregel ‘schandalig’. Directeur Ronald Paping wijst erop dat de regel dat de basishuur niet meer kon stijgen dan de bijstand was bedoeld om de allerlaagste inkomens te beschermen tegen grote huurstijgingen. ‘Ik zie veel armoede onder deze huurders, zij merken dit direct in hun portemonnee.’

‘Niet de bedoeling dat lage inkomens geraakt worden’

Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken zei in een reactie op Radio 1 dat het niet de bedoeling is dat lage inkomens hierdoor geraakt worden. ‘Als er voor die groep problemen ontstaan voor wat betreft de koopkracht, dan moet mijn collega Koolmees daarnaar kijken’, zei ze, verwijzend naar haar collega-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Volgens haar kan hij maatregelen nemen om de koopkracht te repareren.

Bron: ANP/Radar.

WMO

Bereikbaaronder telefoonnummer 140181 keuze 1

U kunt via de gemeente een melding maken met een verzoek om hulpmiddelen(rolstoel etc.).

Na de melding zal tussen de 3 a 4 weken een persoonlijk gesprek plaatsvinden met een klantmanager. Binnen maximaal 8 weken zal het aanvraagformulier beoordeeld zijn.

De gemeente heeft ook een digitale website waar u bij zorg en welzijn met uw digicode kunt inloggen en daar het aanvraagformulier kunt invullen.

Bij URGENTIE bijvoorbeeld persoon is terminaal of komt na operatie thuis om verder te revalideren en heeft nog geen hulpmiddelen. Dan kan er via 140181 keuze 1 een telefonische beoordeling plaatsvinden.

Bij Thuiszorgwinkel, Medipoint en Careyn met telefoonnummer 088-1020110 kunt u tijdelijk hulpmiddelen gratis lenen.

Mocht de kosten van vervoer van huis naar een ziekenhuis door uw zorgverzekeraar worden afgewezen dan kunt u nog bij de gemeente terecht door te bellen naar 140181 keuze 1.

,,Vijf jaar geleden had ik na het slapen na een nachtdienst last van duizelingen en lichte hoofdpijn. Buitenshuis ging het beter’’, zegt Johan van Wel, in het dagelijks leven vrijwillig brandweerman. ,,Na het ‘voorslapen’ voor de volgende nachtdienst voelde ik me weer niet zo geweldig fit, maar ik ben toch gaan werken. Toen ik de volgende ochtend fit thuiskwam was mijn vrouw duizelig en draaierig. Uiteindelijk bleek het een koolmonoxidevergiftiging te zijn door een fout van de installateur bij het installeren van de cv-ketel. De pijp sloot niet goed aan op de cv ketel. Deze was de storm een dag eerder van de pijp los komen te zitten.”

VAN DE VOORZITTER

De oprichting

Op 10 december 1999 is de huurdersvereniging lvp opgericht. Op deze datum zijn de statuten en het reglement van deze vereniging officieel gedeponeerd bij de notaris, waarna de vereniging een feit was. De huurdersvereniging heeft zich tot doel gesteld om betrokkenheid van de huurders bij de verhuurder te vergroten en op een adequate en onafhankelijke wijze de belangen van de huurders te vertegenwoordigen. Zij praat met de verhuurder over allerhande zaken zoals bijvoorbeeld het huurbeleid, onderhoud, renovatie en verbeteringen van de woonomgeving. De Leeuw van Putten wil graag een goede band met haar huurders hebben en ziet in de huurdersvereniging dan ook een waardevolle gesprekspartner. Afspraken die met de vereniging zijn gemaakt zijn vastgesteld in een samenwerkingsovereenkomst.

Verenigingsraad

De verenigingsraad is het hoogste orgaan binnen de vereniging. In deze raad nemen vertegenwoordigers uit de wijken zitting, die door de leden worden gekozen. De taak van de verenigingsraad is het opstellen van het werkplan, waarin activiteiten en aandachtspunten worden vastgelegd, Tevens controleert de raad de begroting en het bestuur.

Bestuur

Het bestuur van de vereniging bestaat uit zes personen. Naast de dagelijkse gang van zaken voeren zij overleg met de verhuurder en de gemeente en de Raad van Commissarissen over onderwerpen die door de verenigingsraad zijn aangedragen. Het bestuur wordt gekozen en benoemd door de verenigingsraad.

Contacten

Sinds twee jaar hebben wij ook een steeds belangrijker wordend contact met de andere huurdersverenigingen te weten Woonbron, Maasdelta en de Zes Kernen Bernisse. We overleggen met elkaar en periodiek met de wethouder Wonen. Dit gaat dan veelal over de prestieafspraken.
Prestatieafspraken gaan over betaalbare woningen, gewenste ontwikkeling van de voorraad en beschikbaarheid, wonen met zorg, huisvesting bepaalde doelgroepen, leefbaarheid, duurzaamheid en kwaliteit voor de komende jaren.

Spreekuur:

Na telefonisch overleg op ons kantoor aan de Schrijnwerker 105a, 3201TJ Spijkenisse
Telefoon 0181-616957 ( op werkdagen van 09.00 tot 16.30 uur
Email: info@huurdersvereniging-lvp.nl